Maandag 23 juli 2018
We zijn al op tijd wakker. Na wat gebruikelijke handelingen (tankje water vullen, toilet legen) nemen we afscheid van ‘onze buren’ Raymond en Suzanne en vertrekken we naar Lonstrup.
In Lonstrup staat de Rubjerg Knude Fyr, bovenop de duinen; een oude vuurtoren uit begin 1900, die al in 1968 buiten gebruik werd gesteld. De duinen links en rechts groeiden namelijk boven de vuurtoren uit, er was geen houden aan!
De plek is nu een attractie, er komen massa’s toeristen op af. Wij zijn echter nog relatief vroeg vandaag, het is nog niet zo druk. En passant doen we de vier geocaches langs de route naar de vuurtoren.
Het is prachtig weer maar er staat een foei-harde wind, alle stuift onder het zand. Het gaat in je oren zitten, in je neus en in je haren. Het knarst tussen je tanden, niet leuk!
We gaan verder, we rijden ‘de kop van Jut’land rond. Langs Hirtshals, de noordkant en dan weer naar beneden richting Frederikshavn. Hier vertrekt morgenochtend om 08.15 uur onze Stenaline-veerboot naar het Zweedse Göteborg. Een kleine 4 uur varen voor € 137, maar het scheelt ons circa. 720km!
Maar eerst gaan we nog op bezoek bij Ineke en Maarten PD2R/OV2T, een radiokennis. Ze verblijven met hun twee kinderen in Saeby, in een luxe bungalow die ze huren van een Deense radiovriend. Compleet met mastje in de tuin en een grote richtantenne voor de korte golf.
Heel gezellig, als hobbygenoten onder elkaar! Maar na pakweg anderhalf uur vindt Femma het tijd worden om een camperplaats te gaan vinden in Frederikshavn. Dicht bij de ferryhaven, want we moeten morgenochtend al vroeg in de rij staan voor het inschepen. We nemen afscheid en rijden naar de camperplaats aan de jachthaven met douches. Kunnen we het zand uit ons haar spoelen!
Overigens een fijn plekje met uitzicht op zee. We eten, voor de camper zittend met een glaasje koude rosé, lekker in de schaduw.
Vandaag gereden 155km, in totaal 1199km.
Overnachting DKK 160 (€ 21,60).
[clear]
Dinsdag 24 juli 2018
Vroeg op, om 07.00 uur richting ferryhaven. We hadden nog mooi even tijd over om de tank vol te gooien, de diesel is in Zweden en Noorwegen een stuk duurder.
Inchecken en inschepen, om 08.15 uur verlaten we Frederikshavn, op naar Zweden.
Het schip is behoorlijk ‘afgeladen’ met meer dan 500 auto’s en veel passagiers. We vinden nog net een tafeltje in het café-gedeelte. We nemen koffie. Typisch Zweeds: voor € 3,00 krijg je een lege kop, de koffieautomaat staat enkele meters verder. Duur? Nee, want volgens goed Scandinavisch gebruik mag je je kopje gewoon opnieuw vullen; “refill included”. Belangrijk om even te weten, wanneer je naar Zweden gaat 🙂
Om goed half twaalf rijden we de veerboot af, Zweden in. We willen langs de kust noordwaarts, maar het lukt ons niet om daar een leuke camperplaats te vinden. Het is druk, vooral ook met campers. Dan besluiten we door te rijden naar Strömstad, een van onze favoriete plekjes, waar je prachtig aan het water kunt staan. Kon staan, weer een tegenvaller: daar mogen geen campers meer staan…
Uiteindelijk zijn we rond 17.00 uur bij een pracht plekje aan het water. Nét over de grens in Noorwegen! Mooi, hier blijven we vannacht, morgen richting Hardangervidda en naar de Noorse westkust, want er zit ons een hittegolf op de hielen!
Vandaag gereden: 232km, totaal 1431km. Overnachting € 16,00 (we hebben nog geen Noorse kronen…)
Woensdag 25 juli 2018
We zijn op tijd wakker, de zon staat al op de auto en het begint langzaam warmer te worden. Eruit! Wassen, aankleden, ontbijten. Om 09.00 uur zijn we klaar om te vertrekken.
Vandaag een reisdag. Het wordt elke dag warmer en daarom hebben we besloten de rest van deze week aan de Noorse fjordenkust te gaan doorbrengen.
In twee etappes steken we door naar het westen. Daarvoor kiezen we een aardige route uit (er zijn meerder mogelijkheden) want op zich is het rijden niet vervelend: met de airco aan in de auto is het goed uit te houden!
Eerst verder over de snelweg richting Oslo. Ruim voor Oslo draaien we linksaf naar Drammen, door de tunnel onder het Oslofjord door. Uiteraard moeten er onderweg nog voor een paar dagen boodschappen worden gedaan in een grote supermarkt.
En dan westwaards, richting Haukeligrend. Onze bestemming van vandaag is een ‘camperplaats’ op het Haukelifjell. Een ruig en kaal gebied met uitzicht op sneeuw- en ijsresten van afgelopen winter. We zijn niet de eersten, wanneer we rond 17.00 uur aankomen. Her en der staan al campers én caravans opgesteld voor een overnachting.
We zetten de auto op een vlak plekje en schenken een glaasje wijn in. Het is mooi geweest voor vandaag!
Waarom we per sé hier wilden staan, in de bergen op ruim 1000 meter? Temperatuur rond de 20 graden en een koude nacht in het vooruitzicht. Heerlijk! 🙂
Vandaag gereden: 381km, totaal 1812km. Overnachting gratis.
Donderdag 26 juli 2018
Bij een temperatuur van nog geen 10 graden vannacht hebben we heerlijk geslapen. Vandaag wordt weer een hete dag. Na het ruim ik de antenne op (minder dan 3 min. werk) en kunnen we vertrekken. Bestemming: het eilandje Bømlo.
We hebben op Bømlo een camperplaats uitgezocht bij een jachthaventje waar we een paar dagen willen blijven. Gunstige prijs, NOK 200 (circa € 22,00) per nacht incl. stroom, WiFi, douches én gebruik van de wasmachine/droger.
De weg er naar toe is een prachtige route; we komen door een berggebied, we zien fjorden van bovenaf én van dichtbij, wanneer we daar even later langs rijden. We doen een paar boodschappen, drinken koffie langs een kade en gooien de dieseltank weer vol.
Een vrij goedkope tank: NOK 13,99 per liter (€ 1,54). Tot mijn verbijstering verandert die prijs op de zuil langs de weg in NOK 15,86 (€ 1,75) terwijl ik sta te tanken! Ik ben de laatste voor de ‘oude’ prijs, het scheelt ons op 73 liter bijna € 14,00.
We komen tegen drieën aan bij het haventje. Er is een mooie plek vrij, op de hoek. We kijken mooi uit over het water, totdat er een luxe jacht voor onze neus afmeert… Hopelijk gaan ze morgen weer weg, er lagen eerst kleinere scheepjes!
Vandaag gereden: 209km, totaal 2021km. Overnachting NOK 200 (€ 22,00).
Vrijdag 27 juli 2018
Het is ons toch te druk hier, aan de jachthaven op Bømlo. Niet plezierig, bovendien veel storing op de radio en we zijn hier voor de verkoeling én voor een beetje contest zaterdag/zondag. De jaarlijkse IOTA-contest, Islands On The Air. Verkoeling aan zee en contest, dat gaat goed samen.
Verkassen dus. Een stuk zuidelijker, op het eiland Karmøy, vinden we een plek aan zee. Met uitzicht, een stevig windje en weinig storing op de radio. En een stuk rustiger! De weg er naar toe, ruim 100km, verloopt via een mooie route over wat eilanden.
We zijn er om een uur of één, mooi op tijd om een plekje uit te zoeken. In de loop van de middag loopt de camping langzaam maar zeker vol. Vooral veel tentkampeerders.
Aan het begin van de avond krijgen we nog bezoek van Kjetil, LB4FH, een Noorse radioamateur. Hij woont op dit eiland en had ons zien rijden op aprs.fi.
’s Avonds zien we hier een mooie zonsondergang aan de ene kant, en een maansverduistering aan de andere kant! Een gelukje 🙂
Vandaag gereden: 112km, totaal 2133km. Overnachting NOK 200 (€ 22,00).
Zaterdag 28 juli 2018
De laatste hete dag voorlopig? Ook de dag van de IOTA-contest, die begint om 14.00 uur.
De contest was leuk om te doen. Ik deed mixed, dus telefonie én telegrafie. In totaal 108 verbindingen, de verste (‘best DX’) was Canada. Dat is niet bijzonder, ik hoorde verder vooral Europeanen. Veel ex-oostblok en Italianen. Een paar keer Afrika (Algerije en de Canarische Eilanden). De meeste verbindingen in cw (telegrafie), dat vind ik gewoon leuk!
Tussen 14.00 en 18.00 uur actief geweest en ook nog later, na het eten. Rond 23.00 uur vond ik het mooi geweeast, naar bed.
Vandaag gereden 0km, totaal 2133km. Overnachting opnieuw NOK 200 (€ 22,00).
Zondag 29 juli 2018
Ik ben er op tijd uit, half zeven, snel even onder de douche en dan nog een poosje achter de zender. Het gaat weer niet geweldig, geen condities, dus na 108 verbindingen vind ik het mooi geweest. Mijn log mail ik naar de wedstrijdleiding in Engeland, klaar. Ontbijten, opruimen, we gaan vertrekken!
We rekenen af en verlaten de camping. Het rondje om dit eiland, Karmøy, maken we af. Veel tolinstallaties, daarvan krijgen we de komende maanden thuis wel de rekening. De lange tunnel weer door naar het vasteland, naar Odda!
Onderweg vinden we nog een mooi plekje aan een fjord om even te pauzeren. Koffie, op de kaart kijken. Daarvan zijn onderstaande foto’s.
In Odda nemen we snel een kijkje bij het garagebedrijf van Thord Paulson, bekend van de National Geographic TV-serie “Iceroad Rescue”. De grote reddingstrucs, bekend van TV, staan voor het bedrijf. Grappig, maar we gaan verder.
Onderweg langs het fjord kijken we bij een camping, een tip van radiovriend Wilko PA8KW. Helaas erg druk, zo op het oog is de camping geheel vol. Doorrijden maar weer.
Tegen 17.00 uur komen we aan in Kinsarvik, aan het eind van het Oddafjord. Hier vinden we een aardige plek om te overnachten, aan het fjord.
Morgen verder!
Vandaag gereden 224km, totaal 2357km. Overnachting gratis.