Zaterdag 9 juli 2016
We hebben rustig aan gedaan, eerst nog uitgeslapen(!) én van alles ingepakt zodat we ’s middags rond 14.00 uur de deur achter ons dichttrekken. We hebben de lunch overgeslagen, dus halen eerst nog even een visje bij de visboer.
De reis verloopt voorspoedig; veel campers en caravans op de weg, maar nergens files. Zelfs voor Maastricht, om 16.30 uur, geen files: in één grote groene zone rijden we in goed 5 minuten door de stad heen.
Het volgende doel: Luik. Ook hier erg rustig op de weg, en we rijden lekker de oude route langs de Maas, dwars door de stad. Onder alle bruggen door, dat schiet op. Ook achter Luik, op de snelweg door de Ardennen, weinig verkeer. Tegen 18.00 uur zijn we vlakbij het stadje Bastogne en we besluiten daar op de (gratis) camperplaats te overnachten. We blijken niet de enigen (foto onder).
We maken een lekkere wok-maaltijd, we hebben zelfs nog ijs toe. Na de afwas even het stadje ingelopen, we staan vlakbij het centrum. Er is feest, veel volk op straat, kraampjes. Geen idee wát voor feest overigens, volgens de ‘buren’ is het gewoon een avondmarkt.
Tot zover maar eerst, morgen is er weer een dag.
Vandaag gereden: 369km.
Goed geslapen en gelijk maar een stevige ochtendwandeling door Bastogne gemaakt van 4km. Uiteraard een paar geocaches gevonden en zo is het al half 11 wanneer we de camperplaats verlaten.
De route: zo’n 20km voorbij Bastogne verlaten we de snelweg naar Luxemburg. We draaien af naar Bouillon en dan de Franse grens over richting Reims, de Champagnestreek. Van Reims naar Epernay, een deel van de Route de Champgane, en dan door het dal van de Marne naar Guignes, zuid-oostelijk van Parijs.
Via Melun en Fontainebleau naar Orléans, maar voordat we in Orléans zijn vinden we een aardige camperplek aan het Canal d’Orléans bij Vitry-aux-Loges. Mooie omgeving!
Vandaag gereden: 462km. Totaal: 831km.
Vanochtend na het opstaan/wassen/aankleden-ritueel zijn we naar de wat verderop gelegen schutsluis gewandeld.
Schutsluis, wat heet. Het ding blijkt al vele jaren buiten bedrijf, de houten deuren aan de hoge kant zijn ooit vervangen door een betonnen schot. Vergane glorie, en de ‘bijbehorende’ geocache in een holle boom was niet te vinden. Jammer, dan maar eerst vertrekken.
We vervolgen onze route binnendoor. Bij Châteauneuf-sur-Loire steken we de rivier de Loire over. Dan onder de stad Orléans langs naar Beaugency. In een dorpje onderweg drinken we koffie op een terrasje en kijken we op de kaart.
We besluiten een deel van de Loire te gaan volgen, zo dicht mogelijk langs de rivier. Langs de stadjes Blois en Amboise, tot aan Tours. Onderweg zien we vele mooie landhuizen en kastelen, maar ook aardige dorpjes.
We willen vandaag op tijd stoppen en zo rijden we tegen vijf uur een camperplaats op halverwege Tours en Poitiers, bij het dorpje La Celle-Saint-Avant. We hebben onderweg bij een hele grote Leclerc-supermarkt uitgebreid inkopen gedaan en lekkere dingen gekocht.
De camperplaats is geheel nieuw, wij zijn (aanvankelijk) de enige gasten die € 5,00 pinnen bij de slagboom om vervolgens één van de 10 plekken uit te zoeken. Koopje, we kunnen er ook nog ons toilet legen.
Het is wat bewolkt maar wel 25 graden, dus de tafel en stoelen naar buiten. De rosé staat koud!
Vandaag gereden: 210km. Totaal: 1031km.
Vanochtend wat vroeger opgestaan en vertrokken. Wel eerst heerlijk buiten in de zon zitten ontbijten, maar om 09.45 uur zijn we op weg. Het wordt een ‘reisdagje’, we willen vandaag wat kilometers maken.
Via Poitiers over de N10 naar Angoulême, een stuk van ruim 100km snelle weg. Van Angoulême door naar Bordeaux over de N10/E606. Onderweg, om 12.30 uur een lunchstop onder een boom in de schaduw (foto). We hebben er dan goed 200km op zitten, het is nog een kleine 100km naar Bordeaux.
Na Bordeaux nemen we de A63 een stukje en zwaaien dan af richting Sabres en Mont-de-Marsan over de D834. Daarna komen we via de D30 op de D934 richting Pau.
Voordat we echter bij Pau zijn (het is nog pakweg 30-40km) heeft Femma in het boek van France Passion een wijnboer gevonden, een heus Chateau, waar we met de camper kunnen overnachten: Chateau de Viella.
We worden hartelijk ontvangen en ik koop meteen een fles rode Madiran 2014 voor bij het eten. Het is een stevige, volle wijn met weinig tanine, soepel, fruitig en hij smaakt heerlijk! Morgen verder.
Vandaag gereden: 490km. Totaal: 1521km.
Gisteren een reisdag, wilden we een beetje opschieten. Vandaag ‘hoeven’ we niet zoveel, dus we slapen wat langer. En we doen een door de wijnboer (kasteelheer?) uitgezette wandeling door de wijngaarden (foto’s).
Omdat de rode wijn gisteravond zó uitstekend smaakte, willen we nog een paar flessen meenemen, voor onderweg. Blijkt dat ze dezelfde wijn ook in een bib hebben, zo’n ‘bag-in-box’; 5 liter voor slechts € 15. Exact dezelfde hoeveelheid in flessen zou € 40 kosten! Dus we nemen 5 liter mee, dan kunnen we de fles nog eens navullen! 🙂
We verlaten Viella over binnenwegen door leuke dorpjes richting Pau. Pau is de laatste grote stad voor we de Pyreneeën inrijden dus hier gaan we even inkopen doen voor meerdere dagen. Bovendien is het morgen 14 juli, ‘quatorze juliett’, de nationale feestdag van Frankrijk. Op deze dag wordt de bestorming van de Bastille-gevangenis gevierd, waarmee in 1789 de Franse Revolutie begon. Veel festiviteiten, vuurwerk enz. Een beetje zoals onze koningsdag.
De Casino-supermarkt die we bezoeken heeft een compleet overdekte parkeerplaats. Als je even beter kijkt snap je waarom: het zijn honderden zonnepanelen!
Zo levert de parkeerplaats een schaduwplekje op voor de klant, naast flinke extra opbrengsten voor de supermarkt zelf.
Van Pau rijden we binnendoor richting Lourdes. Vlak voor Lourdes ligt het dorpje Peyrouse; 16 jaar geleden stonden we daar op een camping mét zwembad, het was 34 graden. Nu is het slechts 22 graden en aan deze kant van de Pyreneeën regent het zo nu en dan. Maar we blijven tóch een nachtje. Een uitstekende camping voor € 17,44 alles inclusief.
Vandaag gereden: 115km. Totaal: 1636km.
Vanochtend uitgeslapen, heerlijk gedoucht en uitgebreid de kaarten bekeken, hoe we verder willen door de Pyreneeën. Daarna uiteraard water tanken (na bijna 5 dagen zijn de tankjes vrijwel leeg) en het toilet legen. Daarna kunnen we er weer dágen tegenaan!
We zijn nu 4km van Lourdes, dus dat gaan we eerst bezoeken. We waren er al eens, 16 jaar geleden, maar we willen het nog wel eens zien.
De parkeerplaats waar we toen stonden blijkt nu een slagboom op 2 meter hoogte te hebben, daar passen wij niet onder door (en dat zal dan ook wel de bedoeling zijn!)
Verderop langs de rivier, tegenover verschillende ‘grand hotels’ vinden we een mooi plekje.
Het is al na drieën wanneer we Lourdes verlaten. We nemen een binnenweg naar Bagneres-de-Bigorre vanwaar de D935 de bergen in gaat naar de Col de Tourmalet (2.115m) waar de afgelopen week de Tour-de-France nog voorbij gekomen is. Nog goed te zien aan de vele Nederlandse teksten op het asfalt!
Enkele kilometers voorbij de pashoogte vinden we een verlaten parkeerterrein waar we, samen met nog enkele campers, de nacht doorbrengen. De temperatuur zakt snel op deze hoogte; tegen bedtijd is het buiten 8 graden.
Vandaag gereden: 74km. Totaal: 1710km.
Prima geslapen op deze hoogte! De minimumtemperatuur vannacht was -1,9 en in de camper was het om half acht 6 graden. Toch fijn dat we een goede kachel hebben! 🙂
Toch wel een apart plekje zo: komt er een helikopter aanvliegen, doet van allerlei dingen tegen de berghelling, vliegt van links naar rechts, vliegt achteruit langs de bergwand, pikt iemand op die onderaan de helikopter bungelt en zelf naar binnen klautert en verdwijnt weer.
In de tussentijd komen er enkele gieren overvliegen, prachtig! Vliegende deuren worden ze ook wel genoemd, met een spanwijdte van 2,40 tot 2,80m. Waarschijnlijk Vale Gieren, te herkennen aan de witte kop en nek.
We vervolgen onze toer door de Pyreneeën over binnenwegen en cols. Door ravijnen, smalle kloven en langs watervallen. Soms steil, vaak zijn de wegen smal. Ik ben blijk dat ik niet zo’n brede Hymer-integraalcamper heb, hier en daar past het nét.
Zo komen we over de Col du Soulor (1474m) en over de bekendere Col d’Aubisque (1709m). Daarna draaien we af naar het zuiden, richting Sabiñánigo in Spanje. Maar overnachten doen we nog in Frankrijk, een kilometer of 10 voor de Col du Pourtalet (2115) die tevens de grens met Spanje vormt.
We zien een aantal campers staan aan de overkant van een stuwmeer, en daar schuiven we aan in de rij. Keurig (en gratis) plekje, met uitzicht over het stuwmeer. Morgen verder!
Vandaag gereden: 110km. Totaal: 1820km.
Het wordt vandaag een warme dag, dus wel fijn om een beetje in de bergen te blijven. We hebben eerst een wandeling gemaakt naar het dorpje aan het eind van deze doodlopende weg. Een aardig wintersportdorpje, ook in de zomer druk omdat er een kabelbaan naar boven gaat, naar 1.900m, waarop je een 55min. durende treinrit door het berglandschap kunt maken naar een bergmeer. De hoogst gelegen treinverbinding in Europa.
Wij vervolgen onze route naar het Spaanse Sabiñánigo, over de Col du Pourtalet (2115m). Onderweg zien we verschillende grote roofvogels. Door mooie valleien arriveren we in Sabiñánigo, waar we rechtsaf gaan naar Jaca. Vanaf Jaca de weg terug naar Frankrijk over de Col du Somport. Eerst slaan we zo’n 10km voorbij Jaca af naar het middeleeuwse dorpje Aisa. Een ‘single-track road’ de bergen in.
Aisa is een aardig dorpje waar je vooral NIET in moet rijden met de camper! Smalle straatjes, steegjes, kleine pleintjes. Het is niet verboden maar je loopt er geheid in vast! Aardig, alle huisjes lijken opgeknapt, het dorp ziet er schoon, vlekkeloos en bijna nieuw uit. We missen toch een beetje de typische charme van veel oude Franse dorpjes…
[clear]Verder naar de Franse grens. Maar eerst nog even naar Canfranc; een groot, verlaten spoorwegstation. Ooit de grootste in Europa!
In 1970 sneuvelde er aan de Franse kant een spoorbrug die niet meer hersteld is. Sindsdien is het over-en-uit. De gebouwen, aan de Spaanse kant en de rails liggen er nog. Kijk voor de aardigheid eens op Wikipedia en Google-afbeeldingen.
We vinden er een geocache en maken een paar foto’s van het enorm lange stationsgebouw. Een mix van Classicisme en Jugenstil.
De Col du Somport is tegenwoordig een tunnel, maar we zijn ook ‘even’ naar boven gereden, daar zou een camperplaats zijn. Helaas, Nationaal Park, verboden te overnachten!
Dus weer naar beneden, dieper de Franse Pyreneeën in. Even later zijn we in het dorpje Urdos, waar we in 2000 op de camping stonden. De camping is er nog, een overnachting all-in kost slechts € 13,40 (mét WiFi) en we staan op een mooi plekje in de schaduw. Prachtig!
Vandaag gereden: 176km. Totaal: 1996km.
Een rustige ochtend op de camping. Lang liggen we in de schaduw van de steile berghellingen, maar wanneer de zon over de bergkam komt wordt het meteen warm.
We vervolgen onze route door de Pyreneeën, eerst in noordelijke richting naar Oloron-Sainte-Marie. Voor dit stadje echter gaan we linksaf over de D918 naar Mauléon-Licharre en vandaar naar verder over de D918 en de D933 naar Saint-Jean-Pied-de-Port. Vanwege de warmte, vandaag en de komende paar dagen, kiezen we een mooie route naar de kust, naar Saint-Jean-de-Luz.
Onderweg zien we veel goed onderhouden witte boerderijen met roodbruine kozijnen, daken etc. Het rood lijkt op het zweedse roodbruin. Sommige hebben een fraaie natuurstenen partij rond de voordeur.
Ik vermoed dat dit een typisch Baskische bouwstijl zal zijn. We zitten al in Baskenland, getuige de dubbele aanduidingen in Frans en Baskisch op de bewegwijzering.
Uiteindelijk bereiken we de Atlantische kust. Het is er druk, erg druk met veel langzaam rijdend verkeer. Het doet ons denken aan de Middellandsezee. We komen langs stranden met duizenden badgasten, het ligt er gewoon vol. Op zo’n moment verlangen we naar Scandinavië…
Buiten Saint-Jean-de-Luz vinden we even een plekje om te parkeren. Vanuit de camper een blik op de zee (foto).
We staan tegenover een camping. Wat te doen? Laten we maar eens gaan kijken of er plaats voor ons is, en wat het kost.
Dat blijkt mee te vallen: er is een mooi plekje voor ons mét wat schaduw en de prijs, € 21, valt ook wel mee voor een camping aan zee!
Vandaag gereden: 210km. Totaal: 2206km.
[clear][>> Verder naar week 2 >>]