Maandag 13 juli 2015
Wakker worden op de Col de l’Iseran, op 2770m. We hebben goed geslapen, ondanks de harde wind en (dankzij?) de kou. Want het moet hier dicht bij het vriespunt zijn geweest. We weten nu ook dat onze Webasto standkachel (gegarandeerd tot op 2500m) het ook nog doet op 2770!
Tegen half tien beginnen we aan de weg naar beneden. Het wordt weer een mooie warme dag, met veel fietsers en motorrijders.
Beneden in het dal (op ca. 1800m) komen we bij het prachtige oude dorpje Bonneval. We parkeren en wandelen het hele dorpje door. Allemaal authentieke en gerestaureerde huisjes, smalle straatjes, steegjes. Restaurantjes, terrasjes, heel leuk! We drinken koffie op het kleine marktpleintje en vinden de geocache bij de middeleeuwse oude brug. We kopen stokbrood bij een ambachtelijke bakker en nemen in de auto meteen vast een stuk met Brie ertussen!
Verderop in het mooie dal, steile wanden, smal en ruig, passeren we de Col de la Madeleine (1746m). Ging vanzelf, hoefden we niets voor te doen! In Lanslebourg-Mont-Cenis doen we boodschappen. Femma wil graag gaan kijken bij een stuwmeer bovenop de Col du Mont Cenis (2081m). Is 14km heen én weer terug want die weg loopt Italië in. Welja, laten we dat maar doen, een Colletje meer of minder, wat maakt het uit…
We zitten heerlijk anderhalf uur bij het stuwmeer. Het is heet. Wat eten, koud drinken, beetje lezen. Uiteindelijk besluiten we hier niet te blijven, maar verder te trekken. De berg weer af, richting Modane. Voorbij Modane, we zitten nu nog slechts op 700m, de bergen weer in: de Col du Telegraphe (1566m). Aan de andere kant van de Col komen we in het plaatsje Valloire, op 1400m. Hier blijven we vannacht, op de camping.
Vandaag gereden 128km / totaal gereden 1379km.
Dinsdag 14 juli 2015
Lekker uitgeslapen! Dan op ons gemak ontbijten, douchen, watertanks vullen, toilet leeg enz. Van die dingen die zo nu en dan even moeten. Om half twaalf(!) verlaten we de camping, richting Col du Calibier.
Bij een bakker halen we nog snel brood, verder zijn vandaag alle winkels gesloten: het is 14 juli, de nationale feestdag.
We vervolgen onze route richting de Col de Galibier (2642m), de enige uitweg uit het dal. Het wordt een bij tijden steile klim, wegversmallingen, veel fietsers en veel motorrijders. Hard werken, er zitten zelfs stukken van ruim 12% tussen, en dat is behoorlijk steil. Eén kilometer van de top kun je kiezen voor de tunnel, maar wij willen uiteraard de top! Dat hebben we wel geweten, die laatste kilometer was het smalst en het steilst…
Na een kort oponthoud gaan we weer naar beneden. Dat gaat vlot, en het is er rustiger dan op weg naar boven. We passeren de Casse Deserte, een gigantische puinhelling waar men de weg doorheen gelegd heeft (foto rechts).
Na amper 5km dalen, beetje vreemd, staan we opeens op de Col de Lauteret (2057m.) Met een prachtig uitzicht op de ‘eeuwige sneeuw’, waarschijnlijk een kleine gletsjer.
Tijd voor de lunch, een paar plaatjes en dan verder naar Briançon, de “oprit” naar de Col d’Izoard (2360m.).
Omhoog naar de Col d’Izoard was ook een mooie klim. Een weg met heel veel haarspeldbochten. Maar uiteindelijk zijn die klimpartijen nooit meer dan 10 tot 20km, dus voor je het weet sta je weer bovenop een col. De Izoard naar beneden leidde door een mooi dal tot Guillestre, daar gaan we linksaf in de richting van de Col de Vars (2109m.)
We wilden eigenlijk rijden tot Vars, een wintersportdorp. Helaas, veel dorp, veel parkeerplaatsen genummerd 1 t/m 9, allemaal erg mooi maar ook overal bordjes: campers verboden. Een camping is er ook niet, dus noodgedwongen dan tóch nu maar de berg op. Geen moeilijke klim en eenmaal boven, op 2109m., een ruime parkeerplaats ideaal om te overnachten. Hier staan we nu, morgen verder!
Vandaag gereden 127km / totaal gereden 1506km.
Woensdag 15 juli 2015
Fantastisch geslapen bij een temperatuur van 13 gr. Tegen 11 uur verlaten we de Col de Vars voor een makkelijke en mooie afdaling. De afdaling gaat over in een aantrekkelijk smal dal met steile bergwanden en veel groen. We passeren verschillende oude forten. Na ca. 20km komen in een dorpje en doen inkopen bij de lokale bakker.
We komen aan in St. Sauveur -sur-Tinée. Het lijkt een aardig dorpje, ingeklemd in het smalle dal, maar het er onmogelijk om je camper te parkeren. Ook de camperplaats die er zou zijn hebben we niet kunnen vinden, we gaan verder richting Beuil.
De Col de la Couillole (1678m.) is niet hoog maar wel spectaculair, in het begin tenminste. Vanuit St. Sauveur gaat het redelijk steil omhoog via een heel smal weggetje. Té smal voor twee auto’s denk je, tot je er eentje tegenkomt! Stoppen, achteruit sturen op de buitenspiegel om de camper zo dicht mogelijk tegen de bergwand te manoeuvreren. Pas dan kan de tegenligger proberen om er, met ingklapte zijspiegel, langsheen te komen. En dit herhaalt zich meerdere keren!
Op een gegeven moment zie je, vér boven je, een dorp tegen de rotswand geplakt zitten. Moeten we dáár nog helemaal heen? Ja, en nog wat hoger zelfs, zodat je het dorp Roubion ook mooi van boven kunt bekijken. Een fantastisch uitzicht! (foto rechts).
Dan is de pashoogte een tegenvaller, dat stelt helemaal niets voor. Ook niet geschikt om te overnachten, we rijden door naar Beuil. Vanuit Beuil draaien we de “Gorges Superieures du Cians” in. Een mooie rit door deze steile kloof, compleet met tunneltjes en overhangende rotsen (3.10m.)
Op de N202 gaan we rechtsaf, naar Ruget-Théniers waar we inkopen doen bij een Intermarché. Het is bloedheet hier, en het wordt nu hoog tijd voor een overnachtingsplek. Bij het dorpje Entrevaux, een soort burcht, bekijken we de parkeerplaats bij het station. Femma vindt het niks en we rijden nog 4km door naar een camping vol met Nederlanders. Hier blijven we vannacht.
Vandaag gereden: 187km / Totaal: 1693km.
Donderdag 16 juli 2015
We verlaten om 08.40 uur de camping, terug naar het stadje Entrevaux. We parkeren de auto in de schaduw onder de bomen en achter het station. Meteen even de cache gevonden bij het station!
Via de oude brug en de stadspoort komen we het vestingstadje binnen. Het is leuk, hele oude huizen, dicht op elkaar gebouwd, mini-pleintjes en veel smalle straatjes.
We drinken koffie op één van de terrasjes, veel winkeltjes zijn er helaas niet. Terug naar de auto, we hebben nog een flinke col voor de boeg!
We gaan verder door de Gorges de Daluis. Prachtige rotskloven, steile afgronden. Het is heet, maar we zien opeens een ouderwets parkeerplaatsje met 2 picknicksets onder een boom. Een heerlijk windje, het is nog vroeg maar we beginnen maar aan de lunch! Wanneer we de Gorges uit zijn is het niet ver meer naar het begin van de Col de Cayolle.
De Col de Cayolle (2326m.) daar zag ik een beetje tegenop: verhalen over té smal voor een camper, onoverzichtelijke bochten, gapende afgronden zonder vangrail, muurtje of wat dan ook. Rijden met het zweet in de handen, iemand met een kleine auto onderweg vond het een vreselijke col…
Het viel allemaal 100% mee. Toegegeven, het is bij sommige delen een smalle weg, maar er zijn weinig tegenliggers en er zijn ook genoeg bredere gedeeltes. Zonder problemen kwamen we boven, op 2326m. De afdaling naar het noorden is ook erg mooi. Zonder problemen komen we in Barcelonnette aan. Grote borden daar waarschuwen al voor de Tour de France, die hier volgende week langskomt.
We hebben de cols nu gehad, dat “programma” is afgewerkt en we nemen nu de snelste route naar de Drome. Het is al wat later, dus een beetje aanpoten. Rond 19.00 uur komen we aan in het dorpje Condorcet, 10km van Nyons, op een camping met veel schaduw én een zwembad. Hier blijven we een paar nachtjes!
Vandaag gereden: 264km / Totaal: 1957km.
Vrijdag 17 juli 2015
Een rustig dagje. Uitslapen, ontbijten, zwemmen. Wat is dát fijn, bij 36 graden buitentemperatuur! Morgen wordt het 37, elke dag 1 graad erbij. Voor dinsdag en woensdag wordt 40, 41 graden voorspeld…
Tegen 11.00 uur gaan we (met de airco aan) richting Nyons. Bij de coöperatie kopen we de nodige liters wijn in “bibs” (bib: bag in a box). Zeven doosjes van 5 liter verdwijnen moeiteloos onder de vloer van de eethoek. Goede wijn voor thuis, voor “door de week”. € 1,68 per liter, dat is omgerekend slechts € 1,26 per fles! Dure flessen, waaronder doosjes met heel goede wijn, hebben we al in de meivakantie mee naar huis genomen.
Van Nyons rijden we door naar Valréas om boodschappen te doen bij de grote Leclerc. Daarna gauw terug naar de camping, zwemmen!!
Vandaag gereden: 58km / Totaal: 2015km.
Zaterdag 18 juli
Vroeg op, ontbijten en nog lekker even douchen. Kan nu nog. Dan klaar maken voor vertrek; we hebben besloten niet te gaan zitten wachten tot het 40 graden wordt, we maken ons uit de voeten!
Afrekenen bij de receptie, € 52 voor 2 nachten. Of ik wel stroom had? Nee, dat hebben we niet nodig met onze 2 zonnepanelen op dak. Oh, maar dan is het € 44. Kijk, toch weer € 8 verdiend met de zonnepanelen!
Tegen tien uur rijden we de camping af, richting Nyons en Valréas. Het wordt al heet, dus de airco maar weer aan in de auto.
Bij de grote Leclerc in Valréas gooien we de tank vol met goedkope diesel, dan door naar wijnboer Lumian ten westen van Valréas. We kopen 3 doosjes wijn; één Lumian en 2 verschillende doosjes van de wijnboer zijn schoondochter. Dan door naar wijnboer Lauribert, ca. 8km ten zuiden van Valréas. Hier nemen we 2 doosjes wijn. Met in totaal nu 12 doosjes (60 liter) is de opbergruimte achterin de camper wel vol…
We rijden door naar Richerenches, een middeleeuws stadje bekend van de kruisvaarders én de truffels. Lekker even op een terrasje, in de schaduw aan de lunch. Met een fles ijskoud water en een halve liter rosé in de koeler is het hier in de schaduw wel uit te houden! Na de maaltijd (van 12 tot 14.30 uur) gaan we de auto weer in, airco aan: richting noord.
Terug via Valréas, Nyons, Condorcet (waar de camping is) en dan door de ‘binnenlanden’ naar Bourdeaux en Pontaix. Vooral Pontaix is een fantastisch middeleeuws dorpje met zijn hoge huizen die in de rivier staan. We rijden door naar Die waar we afslaan naar de Col de Rousset. Omhoog, naar de Vercors!
De Vercors is voor een deel een moeilijk toegankelijke hoogvlakte met slechts een enkel dorp: Vassieux-en-Vercors, ca. 350 inwoners op ruim 1000m hoogte. Het was tegen het eind van de Tweede Wereldoorlog hét gebied waar zich leden van het Franse verzet, de Maquis, verzamelden. Bij een verrassingsoverval door de Duitsers (in zweefvliegtuigen) zijn vele Maquisards om het leven gekomen.
We komen aan om 18.30 uur en overnachten op de (gratis) camperplaats aan de rand van het dorp Vassieux. Morgen bezoeken we het museum in het dorp.
Vandaag gereden: 162km / Totaal: 2177km.
Zondag 19 juli 2015
Na het ontbijt wandelen we het dorp in. Om 10.00 uur gaat het museum open en wij zijn de eerste bezoekers vandaag. Er is heel veel fotomateriaal, maar helaas zijn álle teksten in het Frans. Ook boekjes, folders, geluidsmateriaal, alles in het Frans. Jammer, een gemiste kans…
Na een kop koffie op een terrasje verlaten we tegen de middag Vassieux via een mooie route naar Pont-a-Royans. Een prachtig dorpje waar de huizen, boven de rivier, aan de rotsen lijken te hangen. In het voorjaar, wanneer de rivier veranderd is in een woeste stroom, is de aanblik nóg spectaculairder.
We vervolgen onze route door de Gorges de la Bourne.
Bij Grenoble slingert de weg weer naar beneden, het dal in. We nemen de D1085 richting Lons-le-Saunier. Tegen het eind van de middag zijn we in de Jura, waar we (net als op de heenweg) één van onze favoriete campings bezoeken in Beaume-les-Messieurs. Het is nog warm, 30 graden, maar het zal hopelijk wel afkoelen…
Ik heb de antenne nog opgezet en had een leuke verbinding met Peter PA3EQN in de camper aan de Rijn, bij Koblenz, en Jeroen PH0FT thuis, in Kesteren. Ook leuk: zwager Eef luisterde thuis mee op de web-sdr (kortegolf-ontvanger gekoppeld aan internet) van de Universiteit Twente. Vervolgens rapporteerde Eef aan mij terug via Whatsapp.
Vandaag gereden: 318km / Totaal: 2495km.