Donderdag 9 juli 2015
Om 12.20 uur uit Kampen vertrokken, met beide auto’s, richting Enschede. We brengen de Volkswagen naar Femma’s technische broer Eef, die zal een paar dingetjes nakijken terwijl wij op vakantie zijn. Hartstikke gezellig natuurlijk, en zo is het al gauw ruim 16.00 uur wanneer we (nu samen) in de camper stappen met bestemming Frankrijk!
Geertje zwaait ons uit, en we verlaten Enschede richting Glanerbrug en Duitse grens. Niet van te voren over nagedacht, maar we gaan door Duitsland!
Als spoedig zitten we op de snelweg richting Bottrop en Köln.
Bij Köln passeren we de Rijn via een indrukwekkende grote brug met 6 rijstroken waarover alleen personenauto’s mogen rijden: de Duitsers schijnen wat achter te lopen met het onderhoud…
[clear]
We zitten een stukje op de bekende A61, Venlo-Koblenz, maar zwaaien dan af naar de autobahn richting Trier. Het is redelijk weer, amper 20 graden maar met een zonnetje.
Zo’n 100km voor Trier (en nog 130km naar Luxemburg) draaien we eraf naar het dorpje Nettersheim. Nettersheim heeft een mooi plekje om met de camper te overnachten, bovendien loopt het tegen 19.00 uur, tijd om een hapje te gaan eten. Voor vandaag houden we het voor gezien, morgen verder.
Vandaag gereden: 332km / Totaal: 332km.
Vrijdag 10 juli 2015
We lagen er gisteravond al om 22.00 uur in, dus ik ben vroeg wakker: om 06.20 uur ben ik eruit. Snel de kachel aan, de buitentemperatuur is 3,1 graad! Het was hier slechts 2 graden, volgens een weer-appje.
Vlak voor ons vertrek komt er een bakkersbusje de camperplaats oprijden. Femma koopt gauw wat brood en aarbeiengebakjes en we vertrekken.
Vanuit Nettersheim rijden we eerst richting Luxemburg. Onderweg naar Luxemburg komen we langs een groot zendstation waar Aloys wel even wil kijken. Het blijkt een satelliet-opstraal station van RTL (Radio Téle Luxembourg), maar er staan ook van allerlei andere antennes. We maken wat foto’s en gaan weer verder. In Luxemburg gooien we de tank weer vol: € 1,05 voor een liter diesel is een mooie prijs!
De koffiepauze onderweg is mét aardbeiengebak, daar wil ik de tafel wel even voor dekken! Van Luxemburg gaat het richting Metz en Nancy. Bij Nancy zit een super Leclerc, daar wil Femma even een paar boodschappen doen voor het avondeten.
Wanneer ze terug is uit de winkel eten we een broodje als lunch. Daarna weer verder, we willen vandaag toch een stukje in de goede richting komen.
We komen langs Epinal, Vesoul, Besançon en Arbois. Dan zitten we al bij de Jura en we kiezen onze favoriete camping in Beaume-les-Messieurs uit als overnachtingsplaats.
Het is er druk, wanneer we om 17.30 uur aankomen. Toch vinden we een mooi plekje tussen de bomen, mét schaduw: het is inmiddels ruim 28 graden. We zetten de tafel en stoelen buiten, de fles ijskoude rosé op tafel, eten!
Aloys probeert ’s avonds nog even zijn Elecraft KX1 telegrafiezendertje. Een simpel stukje draad van 8 meter over het zonnescherm, het uiteinde aan de boom en het werkt! Heel Europa met een batterijzendertje ter grootte van een sigarendoosje.
Vandaag gereden 558km / totaal gereden 890km.
Zaterdag 11 juli 2015
Na het opstaan lekker even onder de douche, dat kan nu, op de camping. Ik was op tijd op, tussen zeven en half acht, maar moest toch even op mijn beurt wachten. Buiten ontbijten, het is nu aangenaam in de schaduw, met 24 graden. De zon zit nog verstopt achter de steil oprijzende bergen, maar de lucht is strakblauw. Het wordt geheid weer een heel warme dag.
Om 09.20 uur rijden we de camping af. Nog even door Beaume-les-Messieurs zelf, een werkelijk fantastisch mooi dorpje. Dan, vanaf de abdij steil omhoog, het dal weer uit. De D470 op, dwars door de Jura, naar Gex. Op deze route passeren we de eerste twee cols: een kleintje van 992m en de Col de la Faucille, 1332m. Het zijn slechts voorproefjes…
Eerst gaan we nog Zwitserland in, dwars door Geneve. Dat kost meer tijd dan verwacht: in file rijden we van stoplicht naar stoplicht. De stoplichten liggen dicht op elkaar en per keer kunnen er amper 4 auto’s door groen. We passeren de boulevard met de 35m hoge fontein. Die was al op kilometers afstand te zien, toen we uit de bergen kwamen.
Buiten Geneve rijden we Zwitserland weer uit. Via Bonneville gaan we naar Cluses. Daar begint de reis over de cols pas echt met als eerste de Col de la Colombiere (1613m).
Een mooie klim naar boven. De bordjes voor fietsers, om de kilometer, geven de gemiddelde stijging in %, de hoogte ter plekke t.o.v. zeeniveau en de afstand tot de pashoogte in km’s. Handig! De gemiddelde stijging is 8% en dat gaat erg goed in de 3e versnelling (van de 6).
Boven op de col is het een drukte van belang. Allemaal Harley’s, waarschijnlijk is er in de omgeving een Harley Davidson-treffen. Ik maak toch nog een foto van een fietser die net bovenkomt.
De Col de Colombiere wordt gevolgd door de kleinere Col des Aravis (1486m.) Ook een mooie rit. Vlak voor de pashoogte is zelfs nog een camperplaats langs de weg, bij een boer. De col zelf is tamelijk toeristisch: veel kleine winkeltjes en terrasjes. Na aankomst in Flumet steken we recht over naar de Col des Saisies (1650m.) die uitkomt in Beaufort. Een leuk stadje, maar de tijd begint wat te dringen: we willen overnachten aan de Lac de Roselend, een stuwmeer op ruim 1600 meter hoogte vlak voor de pashoogte van de Cormet de Roselend.
Het is bijna half zeven wanneer we daar aankomen en we zijn niet de eerste camper; met enige moeite vinden we nog een plekje (foto).
Vandaag gereden km 273km / totaal 1163km.
Zondag 12 juli 2015
Ontbijt met uitzicht op het meer. Lekker windje, het blijft nog even koel in de camper. We ontbijten binnen, met de schuifdeur en achterdeur open uiteraard.
We vertrekken om 09.45 uur naar de Col de Roselend. We kijken er even rond en gaan dan verder richting Bourg-St.-Maurice. Hier zitten we aan de koffie, om 12.15 uur. We hebben eindelijk weer internet, dus ik plaats nu het verslag en de foto’s van de afgelopen 2 dagen!
Vanuit Bourg-St.-Maurice rijden we naar Val d’Isere, een bekende wintersportplaats. Een mooie rit; het dal wordt allengs smaller en de bergwanden steiler. Het krijgt het karakter van een kloof, en we stijgen ook nog. Het eerste dorpje, vlak voor Val d’Isere, staat vol flatgebouwen. Een typisch Frans wintersportplaatsje.
Dan komen we bij een grotere plaats met winkels, hotels en restaurants. Slingers boven de straat én kerstverlichting. We zien zelfs nepkerstbomen aan de buitenkant van balkonnetjes. Het is er wel gezellig druk, maar dat is alleen zo in de wintermaanden én in juli en augustus. In het voor- en najaar zou het hier uitgestorven zijn, hebben we gelezen.
Net voorbij dit dorp nog een derde, kleiner dorpje, met voornamelijk chalets en appartementen. Bij de ingang een bord: Val d’Isere! Zou dit dan het échte Val d’Isere zijn? We weten het niet, maar rijden verder de bergen in. Het is nog een hele klim naar de Col de l’Iseran!
Een stevige klim, veel haarspeldbochten en 4 lifters. Een Frans stel met 2 kinderen maken liftende gebaren, langs de steile weg naar boven. We stoppen een paar honderd meter verder, op een parkeerplaatsje. Even later komen ze eraan. Ze willen graag mee naar de 3km verder gelegen col. Ze zijn gaan wandelen, dat bleek zwaar en erg steil waarop ze besloten via de weg terug te lopen naar de col waar ze hun auto hebben achtergelaten. Met zijn zessen rijden we verder naar de pashoogte.
De Col de l’Iseran is met zijn 2770m de hoogste pas voor auto’s in Europa. Het is zondag, mooi weer dus het is er druk. We parkeren de camper en gaan op onderzoek uit. We vinden de geocache (de eerste deze vakantie!) en bekijken een leuk oud kerkje. We wandelen er wat rond.
Het is tegen 16.00 uur en we besluiten vannacht hier te blijven. We zijn nu op de hoogste plek in Europa waar je met de camper kunt overnachten. Dat doen we dan ook maar! Wél koelt het hier snel af, aan het eind van de middag, en er staat flink wat wind. Het is ook de vraag of de kachel het gaat doen op deze hoogte, in deze ijle lucht. We gaan het meemaken.
Vandaag gereden 84km / totaal gereden 1251km.