Dinsdag 8 juli 2014
Vandaag druk geweest met de spullen inpakken, de auto inpakken, nog wat huishoudelijke klusjes. De laatste boodschappen. Zo is het uiteindelijk 19.30 uur wanneer we (in de regen) Kampen uitrijden. We hebben dan al wel wat gegeten en afgewassen, alles klaar!
Via Meppel, Hoogeveen en Emmen gaat de rit richting Bremen. Rond 22.00 uur gaan we bij Wildeshausen de snelweg af, hier is een aardige camperplaats. We vinden het plekje, nemen nog een hapje met een glaasje wijn en dan is het mooi geweest voor vandaag. We gaan slapen!
Vandaag gereden: 223km / Totaal: 223km.
Woensdag 9 juli 2014
Ik (Aloys) was er op tijd uit, half zeven. Ik had al een tijdje liggen draaien en om half zeven vond ik het mooi geweest. Laptop aan, koffiewater opzetten en dan het blog bijwerken. Bericht maken, pagina’s per week aanmaken, ik had nog niets voorbereid. Maar de eerste tekst staat er nu op.
Om 8.20 uur verlaten we de camperplaats in Wildeshausen. De snelweg weer op, richting Hamburg. Alles gaat goed tot ná Hamburg: er heeft een ongeval plaatsgevonden en de hele snelweg (A1) wordt afgesloten. Iedereen moet er af en wij besluiten de A21 te nemen richting Kiel. Van daaruit over 32km binnenweg, zodat we uiteindelijk weer op de A1 komen. Het oponthoud, inclusief een pauze met koffie en een broodje rond 11.00 uur, is 5 kwartier.
Om 12.50 zijn we bij de boot in Puttgarden. Een combiticket met de boot Helsinggor – Helsingborg kost € 122,10. De boot vertrekt om 13.15 uur en om 14.00 uur rijden we er weer af in Denemarken. We rijden 50km door, tot op het eilandje Farø. Tijd voor de lunch! We maken er ook nog een wandelingetje en wat foto’s, het is inmiddels 15.40 uur als we weer verder gaan.
in Helsinggor, nog aan de Deense kant, gooien we de tank weer vol. Er gaat bijna 75 liter bij in, en dat is in Denemarken € 0,30 per liter goedkoper dan in Zweden, dus reken maar uit!
Om 17.40 uur zijn we bij de boot, net op tijd. Vijf minuten later zijn we vertrokken. Het is slechts 20 min. varen en we zijn in Zweden. We zetten koers richting Svanshal, een klein dorpje met een camperplaats aan de jachthaven, ca. 30km ten noorden van Helsingborg.
Om 18.45 uur zijn we er, en er is nog een mooi plekje vrij voor ons. De prijs is Skr. 100, dat is € 10,80 voor een overnachting. We gaan eten maken, en misschien vanavond de antenne nog even overeind.
Vandaag gereden 551km / Totaal 774km.
Donderdag 10 juli
Het wordt weer een warme dag. Uitstekend geslapen, prima ontbeten en om half tien gaan we weer op pad. Het schiet wel lekker op, weinig verkeer op de weg maar eigenlijk wel zonde van het autorijden met dat mooie weer. Het is nu ruim 30 graden, en met de airco aan onder het rijden goed uit te houden…
In de omgeving van Göteborg vinden we een groot verkoopcentrum langs de snelweg en doen we boodschappen bij een enorme Coöp. Gelijk maar eten voor een paar dagen, wat lekkere broodjes etc.
Voorbij Göteborg vinden we een plekje aan het water voor de lunch. Daarna, rond half twee weer verder. Femma herinnert ons eraan hoe fijn we stonden aan de waterkant in Strömstad vorig jaar. Fijn windje…
Na ruim 380km draaien we van de snelweg af naar Strömstad. We houden er mee op voor vandaag, we gaan wat luieren! Dan morgen maar de grens over, Noorwegen wacht wel.
We zijn trouwens nog leuk even het stadje ingewandeld. Veel terrasjes, live muziek, een toeristisch plaatsje met veel watersport(ers).
Vandaag gereden 385km / Totaal 1159km.
Vrijdag 11 juli 2014
Uitstekend geslapen, maar om kwart over zes vond ik het wel voldoende geweest, dan loopt mijn biologische wekker af. Wel rustig aan: wassen, aankleden, koffie zetten, even op internet kijken, ontbijten. Om 08.20 uur starten we de motor en verlaten dit prachtige plekje aan het water. Terug naar de snelweg voor het laatste stuk!
Vrij kort na vertrek passeren we de Noorse grens. Geen enkele controle, toch altijd weer een opluchting met iets teveel wijn (meer dan één liter per persoon) in de kastjes…
We doen een korte pauze op de eerste parkeerplaats aan de A6 ná de grenspassage. Dit is een prima camperplek, mét toiletten, restaurantje, winkel en een toeristenbureau. We nemen allerlei folders, campingboekjes (met gratis kaart) etc. mee.
Verder richting Oslo. Ruim voor Oslo slaan we linksaf en rijden door een 7 km lange tunnel onder het Oslofjord door naar het westen. Bij de uitgang van de tunnel slaan we linksaf voor een pauze langs het fjord in Storsand bij de oude veerboothaven. Verder naar Drammen waar we de camper weer hebben volgetankt. Via Kongeberg rijden we vervolgens het Numedal in.
Het Numedal, deels smal en met steile hellingen loopt noord-zuid. Vanaf hier is het zo’n 180km tot aan Geilo. Verspreid liggen kleine dorpjes met oude boerderijen. De weg volgt de Numedalslagen rivier, de derde grootste rivier van Noorwegen. De Numedalslagen verandert op een aantal plaatsen in kilometers lange meren. Soms natuurlijk, soms door een stuwdam. We zien veel kleine aardige parkeerplaatsen, veel mogelijkheden om met de camper te overnachten. Maar we willen eigenlijk wel even lekker douchen na 3 zeer warme dagen…
Tegen 17.00 uur zien we een leuke, rustige camping aan het meer bij het dorpje Uvdal. We rijden de camping op, er is plek genoeg. Nok 160 (€ 19) is niet te duur voor Noorse begrippen, nu nog kijken waar we de auto neerzetten. In ieder geval met de zijkant van de zon af, zodat we voor de schuifdeur in de schaduw kunnen zitten!
Vandaag gereden: 315km / Totaal: 1474km.
Zaterdag 12 juli 2014
Beetje uitgeslapen, de zon is al op, het wordt weer zo’n hete dag. Het lijkt hier wel zuid-Frankrijk, terwijl wij zo’n 20 tot 24 graden echt wel genoeg vinden…
Om 10.00 uur rijden we de camping af, richting Geilo. Eerst even kijken bij het staafkerkje van Uvdal. We blijken er zelfs in te kunnen, op deze zaterdagochtend, maar dan wel voor Nok 60 p.p. Dus € 14,40 voor ons samen en dát is het ons niet waard. Verder maar weer.
Onderweg in een aardig dorpje verhuurt met fietsen waarmee je over de oude spoorweg kunt fietsen. Een beetje te warm, lijkt mij.
Tot 2 keer toe klimt weg 40 vanuit het Numedal naar 1100 meter en rijden we door een wintersportplaatsje. Daarna dalen we definitief af naar Geilo, ook een bekende Noorse wintersportplaats.
Geilo heeft een érg groot en nieuw winkelcentrum voor zo’n stad(je). Alles overdekt, wat natuurlijk in de winter een groot voordeel is. Geilo trekt door zijn ligging aan rijksweg 7 over de Hardangervidda zowel in de zomer als in de winter veel gasten.
Femma winkelt een uurtje, ik zit lekker even te lezen. Rond 14.00 uur gaan we verder. We gaan via rijksweg 7 over de Hardangervidda naar Eidfjord.
De eerste kilometers is nog aanloop, we passeren veel (stuw)meren en het landschap wordt ruiger, boomloos. Wanneer we het National Park binnenrijden stijgen we geleidelijk naar een max. hoogte van 1250 meter. Grappig onderweg zijn twee bussen met Chinezen die in hun zomerkleding sneeuwballen staan te gooien.
Rechts van de weg hebben we verschillende keren een mooi uitzicht op de Hardanger Jokulen, de grootste gletsjer van de Hardangervidda.
De afdaling naar Eidfjord begint net voorbij de Voringfossen (waterval): een 7km lange afdaling van gemiddeld 8%. Niet meer over de smalle weggetjes door de rotskloof, maar grotendeels door moderne tunnels die meermalen 360gr. rondcirkelen om je weer naar beneden te brengen. Onderwijl kom je steeds even een stukje uit zo’n tunnel en heb je uitzicht op spectaculaire kloven met een naar beneden denderende rivier. Een paar kilometer verder eindigen we aan het fjord in Eidfjord.
We rijden door naar de veerboot over het Hardangerfjord, maar die blijkt verleden tijd. Er staan betonblokken voor. Verderop is een nieuwe, enorme hangbrug. We rijden door, gaan een tunnel in, komen op een onderaardse rotonde(!) en nemen de afslag naar Voss. Even later komen we de berg weer uit en rijden op de brug! Camera’s registreren ons, de tol-rekening van € 18 krijgen we automatisch thuis.
We eindigen bij het dorpje Ulvik aan het fjord. Een kleine parkeerplaats met grint, uitstekend voor een overnachting aan het water. Het is iets na 17.00 uur, hier blijven we. Morgen verder!
Vandaag gereden: 188km / Totaal: 1662km.
Zondag 13 juli 2014
Na het ontbijt verlaten we ons plekje in Ulvik. We rijden het dorp door én… ontdekken nog twee aardige plekken om te overnachten. Die nemen we gelijk op voor de Campersite. Dan verder, een mooie rit door de bergen tot we weer uitkomen op de hoofdweg naar Voss. Onderweg doen we nog een geocache, een zogenaamde “drive-in cache”: je hoeft er de auto bijna niet voor uit…
Op de camperplaats in Voss zijn we om 12.45 uur, tijd voor de lunch. De koffie hadden we ook al overgeslagen, dus we lusten wel een bakje. Na de lunch zie ik een relatief goedkope dieselpomp (€ 1,58/liter) en er kan wel weer 40 liter bij.
Om 14.00 uur verlaten we Voss.
We vervolgen onze tocht over weg nr. 13 tot Vinje, daar houden we links aan richting Vangsnes. Een werkelijk prachtige route! We klimmen tot bijna 1000m, zien veel sneeuw en prachtige landschappen. Deze route is écht de moeite waard, doet weinig onder voor de weg over de 1250m hoge (en beroemde) Hardangervidda. Alleen lag hier nog veel meer sneeuw links en rechts van de weg.
In Vangsnes kun je kiezen uit twee veerboten: eentje die wat rechts aanhoudt, naar Hella. En de andere, naar Dragsvik. Wij nemen de laatste, ook de langste overtocht. Voor Nok 120 (€ 14,40) even lekker uitwaaien op het fjord! Ergens onderweg vinden we ook het eerste hout: brandhout om een vuurtje te stoken wanneer de gelegenheid zich voordoet!
In Dragvik aangekomen vervolgen we onze route langs het Sognefjord waarbij we uitkijken naar een overnachtingsplek. We passeren twee ongezellig uitziende flutcampings met stacaravans tot we tegen 18.30 uur een mooie picknickplaats zien met boompjes, schaduw, toiletten, picknicksets én aan het fjord. Gratis en voor niets, wat wil een mens (Hollander?) nog meer?
Wij stonden hier eerst alleen, maar al gauw volgden er meer. Nu, 23.00 uur, staan we hier met 4 campers. De anderen zijn Noren. Morgen verder!
Vandaag gereden: 153km / Totaal: 1815km.