Uiteindelijk viel de keuze toch wéér op Scandinavië: de westkust van Noorwegen, vanaf Bergen naar boven tot Narvik, boven de poolcirkel. En dan in het noorden afdraaien naar het oosten: Kiruna, Lulea, door Zweden terug naar het zuiden. Een paar dagen bij onze bevriende radioamateur Mikael SJ2W langs, beetje barbecuen en meehelpen aan het uitbouwen van zijn enorme zendstation. We waren het vrij snel eens…
Week 1: Dinsdagavond vertrokken naar Duitsland. Via Denemarken (2 ferry’s) naar Zweden. Noordwaarts langs de westkust, tot in Noorwegen. Voor Oslo door de tunnel onder het Oslofjord door, naar Drammen. Dan door het Numedal naar Geilo en vervolgend over de Hardangervidda richting Sognefjord.
[clear]
Week 2: langs het mooie Sognefjord naar het westen, naar de Noorse kust. Van daaruit omhoog richting Molde, waar we de beroemde Atlantische route rijden. Valt een beetje tegen… Verder omhoog via Steinkjer, het begin van de beroemde kustweg 17 (rv17). Voor de derde keer, maar nu van zuid naar noord.
[clear]
Week 3: de rv17 van Steinkjer naar Fauske. Bijna 700km langs de Noorse kust, tot boven de poolcirkel. Vanaf Fauske, ons noordelijkste punt deze keer, naar het (zuid-)oosten over de oude Zilverroute. Zweden in, eindigend in Burträsk bij Mikael SJ2W.
[clear]
Week 4: van Burträsk naar het westen, Vilhelmina, aan de beroemde E45. De “Route 66” van Zweden. Daar besluiten we een gebied zuidelijker te bezoeken: Harjedalen, Alvdalen, Idre, Särna. We komen weer uit in Mora en nemen opnieuw de E45 naar het zuiden, naar Haverud.
[clear]
Week 5: Onderweg naar Zwedens zuidpunt. Op dinsdag verlaten we Zweden met de veerboot van Trelleborg naar Travemunde (Duitsland). We overnachten nog een keer in Duitsland, tussen Hamburg en Bremen. Op woensdag een bezoekje aan kampeerbedrijf Freizeitwelt in Bremen. Van daaruit door naar huis.
[clear]
Statistieken
Gereden: 6262km / 30 dagen = 209 km/dag
Getankt: 634,8 liter
Gemiddeld verbruik: 9,861 liter per 100 km / 1 : 10,140